Search This Blog

06 April 2015

Pintu-pintu Duniawi dan Akhirawi.

Kita selalu merungut, kenapa selalu sangat asyik kita je dapat susah. Orang lain meniaga senang untung. Orang lain belajar senang skor. Kita pulun takat mana pun dok tang tu juga. Orang lain pergi bersenang luar negara tak perlu susah. Kita simpan duit pun akhirnya mengalir juga. Kalau tak tayar kereta bocor, kena pula bayar telefon rosak. Haih.

Situasi ni aku rasa semua orang pernah rasa. Cara kau nak overcome the problem je lainnya. Aku pun selalu merungut. But in the end, aku hadap juga sambil berharap ada benda yang best dan lagi besar Tuhan nak kasi dekat aku. Sebab benda ni memang macam tu pun. Mat Saleh panggil karma. Muslim panggil Qada’ dan Qadar.

Lepastu boleh pulak orang nak counter. Kalau dah ini jalan aku, buat apa aku nak usaha? Allah dah susun aku jadi jahat. Haha. Susah aku nak jawab soalan macam tu. Berbalik pada ayat Al-quran yang berbunyi lebih kurang,

“Tidak akan Allah ubah nasib satu-satu kaum melainkan mereka mengubahnya sendiri.”

Bagi aku Tuhan ni flexible. Kalau ceritanya kau jahat, tapi kau nak berubah, nak ke syurga, takkan Allah nak biarkan hambanya berusaha dan sujud tanpa apa-apa balasan setimpal? Ingat balik cerita pelacur ke syurga? Pucuk pangkalnya niat dan hati kau. Dia kan Maha Adil?

Berbalik kepada cerita atas tadi. Benda pertama, kau tanya balik dekat diri kau. Suruhan dia kau buat dak? Kalau ada rezeki, kau beri dekat mak bapak dak? Kalau ada rezeki lebih, kau menderma atau berzakat tak? Zakat ni flexible. Kau nak bagi berapa pun tak apa. Lepas dah tolak kos-kos lain, baki tu kau hanya ambil 2.5% sahaja. Kalau baki gaji kau RM500 sebulan, zakat pendapatan bulanan hanya RM12.50.

Bukan untuk apa, semoga gaji yang kita dapat tu berkat dan menjadi rezeki kita. InsyaAllah. Sebab gaji kita dapat tu belum tentu rezeki kita. Boleh jadi rezeki tukang baik kereta kalau kereta kau rosak. Boleh jadi rezeki tukang baiki handphone.

Seterusnya, yang penting niat. Tuhan ni semua dia kira niat ja. Takdan buat baik lagi hang dah niat, hang dapat dah sikit point. Contohnya kau berniaga untuk apa? Kau nak keluar negara untuk apa? Untuk lebih menghargai ciptaan alam Dia? Untuk lebih dekat dengan Dia?

Dan ingatlah, setiap orang yang berjaya itu ada dugaannya sendiri.

*****

Aku sekarang ni tengah cuba mengamal doa pembuka 12 pintu. Wani yang bagi aku. Suruh aku amalkan. Aku tak tahu doa tu dari mana. Tapi lepas baca maknanya, tak ada salah pun. Kita meminta pada Maha Pencipta untuk membuka pintu duniawi dan akhirat. Memberi jalan.  Dan Alhamdulillah, aku nampak kesannya.






Boleh cuba.

p/s: Benda paling liat aku nak buat sekarang ni Solat Dhuha. Padahal dah tau banyak kebaikan. Aigooo!

3 comments:

moots said...

Thnx for the advice bro. Setan memang suka bisik kan was was ke dalam hati kita sebab kita nak buat maajid.

penulis.sahaja said...

@moots,

you are welcome and thanks too. bahaya betul bisikan dia ni.

penulis.sahaja said...

@moots,

you are welcome and thanks too. bahaya betul bisikan dia ni.