.

.

28 April 2015

Kupas Lagu: Panic! At The Disco - This Is Gospel



Hey! Kalau sekali dengar lagu ni mesti macam lagu untuk awek yang suka dekat seorang lelaki dan lelaki ni nak clash sambil berkata, "If you love me, let me go!".

Dari perspektif aku pula, tak. Bukan pasa cinta. Bagi aku penulis lirik nak menerangkan mengenai dia nak move on dari sesuatu fasa hidupnya untuk dia berubah kepada sesuatu yang lebih better. Good life. Yes. Dia bercakap dengan diri dia sendiri. Inner side of him dalam kategori bad person. Mungkin dulu dia bad person dan ada bad life. Macam konflik diri sendiri yang susah betul nak lepaskan sesuatu yang normal bagi dia - menjadi bad person.

If you love me let me go
If you love me let me go
‘Cause these words are knives and often leave scars
The fear of falling apart
And truth be told, I never was yours
The fear, the fear of falling apart

Dalam korus ada cerita betapa peritnya dia nak berubah tu. "Cause these words are knives and often leave scars". Benda tu tak pasti. Adakah dia berjaya untuk jadi baik? Dari situ datangnya ayat "The fear of falling apart." Ketakutan untuk berubah dari satu keadaan normal kepada sesuatu yang asing.

Tapi, dia ada cakap juga 

Don’t try to sleep through the end of the world
And bury me alive
'Cause I won’t give up without a fight

Untuk membuktikan penulis tak akan pernah mengalah sebelum mencuba. Seronok oo lagu ni. Cuba lah dengar. Pada sesiapa yang nak buat anjakan paradigma dalam hidup dia, for the best, walaupun susah, berusahalah. Lagu ni boleh jadi penyuntik semangat.

*ini adalah pandangan aku sahaja. Kau pandang lain, ikut kau lah.

No comments: