.

.

05 September 2012

Bijak Dalam Beremosi.

Orang yang berjaya tak semestinya punya IQ yang tinggi. Tetapi, mereka punya emotional intelligent yang excellent. Bijak mengawal perasaan. Tahu menggunakan perasaan tepat pada waktunya. Sebab itu orang yang tak lulus USPR juga mampu menjadi jutawan.

Itu ayat yang aku asyik ulang-ulang dalam kepala semasa perjalanan pulang dari tempat kerja semalam. Oh ya, itu adalah dari seorang trainer aku. Dalam kerja ini tiada istilah bodek untuk berjaya katanya. Apa yang pasti, kau bijak menggunakan perasaan pihak kedua untuk melihat hasil kerja bagus kau dan membawa kau ke satu tahap lagi. Betul juga katanya. Kalau kita buat sebagus mana pun, dan kita tunjuk hasil kerja kita bukan pada waktunya (baca: saat bos yang sedang pressure akibat gagal mendapat projek atau dia mendapat saman ketika perjalanan ke pejabat), dia tak pandang mana pun hasil kerja kau.

Semalam hari kedua aku masuk alam pekerjaan. Semuanya seperti okay. Masuk harini aku dah mula liat untuk bangun. Aku set jam pukul 5. Ada kerja sikit.Tapi, inilah manusia. Aku bangun bila azan sudah bergema. 

Sudah dua hari aku menempuh hujan bila pulang. Aku perlu gilap kembali skil 'merempit' dan 'mencilok' aku untuk sampai rumah lebih cepat dan selamat. Ah aku tak tahu lagi apa nak aku tulis. Aku nak kongsi banyak benda. Tapi kejap lagi dah cerah. Aku kena pergi kerja! Nanti aku ulas lagi panjang mengenai emosi dan kerjaya. ChalooO!

5 comments:

Nik said...

All The Best dengan kerja

dee said...

selamat. hati2 bawa moto. :)

mendatak hijau said...

gud luck dude..

ade ayat ko yg aku nak share.bole ke?

Clumsy Boy said...

orang yang tak ada upsr pon mampu jutawan bila dia dah nampak matlamat hidup dan dia usahakan.

SaddLone said...

semoga ko kembali merempit dn mencilok.. eh#