Search This Blog

06 August 2013

Lelaki dan Perempuan - Analisa Shopping Ramdhon Penulis Sahaja.



Aku ada buat analisa Ramadhan. Tentang cara dua kelompok manusia bershopping. Tapi analisa ni bukan hanya untuk Ramadhan. Dia valid 365 hari setahun. Kelompok lelaki dan perempuan. 

Dua minggu lepas aku dan rakan sekerja aku pergi Ipoh untuk shopping. Dari Lumut, tempat aku bekerja. Perjalanan ambil masa sejam lebih sikit. Dan tadi pula aku pergi shopping untuk diri sendiri. Seorang diri. Shopping raya lah kononnya. Apa aku dapat lihat?
  1. Perempuan tak ada teknik scan and touch. Itu satu teknik yang sangat unik ada pada para lelaki. Macam mana teknik tu? Lelaki tak perlu masuk atau singgah pada semuaaaaaa kedai yang ada dalam satu shopping complex tu. Lelaki ada satu macam pakai cermin mata ajaib pada mata mereka. Mereka hanya perlu berjalan dan scan semua baju yang ada. Dari luar kedai diorang dah boleh scan. Hanya jalan. Dan bila ada tertarik, mereka akan berhenti, masuk, pegang. Apa yang mereka pegang? Ya. Mereka pegang tag harga.
  2. Perempuan ialah jenis bijak berbelanja. Berbeza dengan lelaki, mereka berkemungkinan akan masuk dalam kedai yang sama sepuluh kali untuk membuat perbandingan dengan kedai yang lain yang menjual barang yang hampir sama. Mereka selalunya akan pergi shopping dengan kawan-kawan atau ahli keluarga perempuan yang lain. Mereka akan tanya pendapat. Sampai pasti. Sehinggakan mereka sanggup telefon orang yang kononnya lebih arif tentang barang itu. Ya. Barang yang mereka beli lebih berbaloi. Lelaki? Nampak. Pergi kedai lebih kurang. Patah balik. Banding harga. Beli. Ya kebanyakan lelaki hanya tahu banding harga. Kebanyakan.
  3. Lelaki ada kuasa macam superhero The Flash. Mampu pergi dua tiga tempat dalam satu masa. Macam mana benda ni boleh berlaku? Ya. Disebabkan mereka ada kuasa scan yang hebat, mereka tak perlu duduk satu shopping complex tu lama-lama kalau dah takda yang berminat. Mungkin dalam masa sejam dua, mereka mampu pergi ke dua tiga shopping complex berasingan. Perempuan? Masih bijak berbelanja. Mereka perlu fokus! Tu yang lama.
  4. Kualiti atas jenama. Ya perempuan pilih kualiti. Dan mereka arif tentang itu. Tak kira walaupun tu brand cikai. Tapi kalau ada kualiti, sambar ajaa! Lelaki? Bagi lelaki, kualiti ada pada jenama. Jenama jual kualiti. Sebab tu juga lelaki tak masuk semua kedai. Dia masuk kedai yang dia rasa ada kualiti pada jenama. Padahal dua-dua made in China!
  5. Selain daripada perempuan bijak berbelanja, kerana mereka perlu memastikan barang yang mereka beli tu betul-betul berbaloi, lelaki juga ada sifat bijak berbelanja tapi dari sudut yang lain. Sudut apa? Macam ni. Kebanyakan lelaki akan allocate berapa meraka akan belanja untuk haritu. Ambil contoh RM300. Macam mana pun mereka akan fit dengan RM300 tu kalau belanja. Kalau lebih pun mungkin sepuluh dua puluh ringgit. Perempuan? Masih memilih untuk beli barangan yang berkualiti dan berbaloi dan harga letak ditangga seterusnya.
  6. Disebabkan poin 5 di atas, kebanyakan barang perempuan tahan lama dan mereka boleh jual balik di blog mereka! Lelaki? Yang dah nak uzur tu lah nak packing bagi anak yatim. Kalau nak bagi yang cantik pun, tunggu dah gemuk tak muat dah baju seluar tu. Sebab nak jual dah tak berapa nak laku.
Jadi atas semua ni, aku nak ucap,

SELAMAT HARI RAYA. MAAF ZAHIR BATIN!

untuk pembaca tegar blog uzur ni.

2 comments:

wira said...

terima kasih infromasinya, bagus dan menarik utk dibaca

Shawani said...

akhirnya.. thanks ^_^ skrng aku faham prangai laki bila shopping.. sbb aku slalu stres bila ayah teman aku shopping.. dia x bg masuk kedai tu la.. x lawa la apa la -.-