.

.

18 September 2016

Mentor Millenia. Cup cup cup!

Sejak awal bulan Ogos tempoh hari, seorang protege diletakkan bawah kelolaan aku. Seorang pelajar dari UniKL. Seperti Mas Idayu dan Black, dialah Black dan akulah Mas Idayu sebagai mentor. Kejayaan seorang mentor bergantung kepada kejayaan seorang protegenya.

Begini ceritanya.

Aku tak pernah mengelola apatah lagi menjadi mentor kepada sesiapa dalam hidup aku. Menjadi guru itu mungkin pernah. Aku pernah mengajar 5 orang pelajar dari MRSM Trolak selama sehari untuk bermain gitar sempena persembahan hari guru mereka kelak. Dapatlah RM100 kerja sehari. Bayangkan zero knowledge mengenai guitar dan nak mengajar mereka dalam masa sehari?


Berbeza dengan menjadi mentor. Aku kena mengajar dalam masa yang sama aku perlu beri dia kerja. Ia bukan sesuatu yang mudah okay? Tambahan, aku berada di dalam Project Management Team. Nama pun management, jadi kerjanya manage. Darilah work planning, material monitoring sehingga ke customer dealing. Kau bayangkan lah aku nak bagi kerja apa dekat mamat ni memandangkan banyak benda confidential dalam membaik pulih kapal TLDM ni.

Hampir dua bulan dia dalam team ni. Aku rasa dia dah mula bosan. So aku come out dengan satu idea yang dia kena extract kerja-kerja dalam membaik pulih deep freeze room. Bilik apa tu? Dalam kapal ada sebuah (atau dua) bilik yang menjadi peti ais besar. Macam orang putih simpan babi gantung selepas sembelih dalam movie tu. Aku nak dia fokus kerja di situ sahaja.

Ni lah contoh Deep Freeze Room/Cold and Cool Room.
Kapal aku jaga sekarang ada dua bilik.
Satu untuk daging, satu untuk sayuran.
In way untuk tahu apa kerja di situ, dia kena study workscope yang diberi pihak customer, extract dan list down. Kemudian proses updating dan pushing (pushing bermaksud menolak pihak-pihak tertentu untuk bekerja siapkan kerja kalau dan nak hit milestone). Kerja-kerja membaik pulih deep freeze room itu hanyalah secebis dari keseluruhan projek.

Kau bayangkan aku kena jaga 5 engine rooms. Dari piping system, engines sehingga ke bahagian electrical dan electronic. Piping pula banyak line. Fresh water line, sea water line, fuel line, lub oil line sehingga ke compress air line. Wadduppp!

Tidak untuk deep freeze. Dia hanya perlu tahu kesediaan bilik itu, Means, baik pulih bilik yang buruk. Tukar plating, tukar lock pintu, tukar pintu, tukar bracket apa patut. Kemudian kesediaan barang mekanikal seperti compressor, evaporator, condensor, fittings sehingga ke gas pipes, Kemudian kesediaan barang-barang elektrikal seperti fans, motor, lampu dan sebagainya.

Not much I thing.

Apa benda aku mengarut hal engineering dalam blog ni? Hahahaha! But the point is, fahamilah, sebagai mentor aku sendiri sedang berusaha sehabis baik untuk beri pengalaman terbaik untuk protege aku sebelum dibawah ke alam pekerjaan kelak.

Esok isnin. Aku akan bagi task itu bermula esok. Tunjuk ajar ku sifu!

Ni lah tempat kerja aku.

1 comment:

Dewi Aja said...

Perkenalkan, saya dari tim kumpulbagi. Saya ingin tau, apakah kiranya anda berencana untuk mengoleksi files menggunakan hosting yang baru?
Jika ya, silahkan kunjungi website kami http://kbagi.com/ atau www.facebook.com/kumpulbagi/ untuk info selengkapnya.

Di sana anda bisa dengan bebas share dan mendowload foto-foto keluarga dan trip, music, video, filem dll dalam jumlah dan waktu yang tidak terbatas, setelah registrasi terlebih dahulu. Gratis :)